Julegott!

Oj vad dålig jag har varit på att blogga, inte ens all julemat har kommit upp på bloggen! Jag gjorde bl.a vegansk sill, grymma "kött"bullar och julskinka gjord av kålrot. Kålrotsskinkan var dock en besvikelse eftersom jag kom ihåg att jag hatar kålrot när jag tog första provtuggan av mina tre(!) små skapelser. Som tur var gillades "skinkan" av mamma och pappa iallafall.
Några dagar innan julafton hade jag min första spelning som basist i NeoPangea! Jag överlevde faktiskt och förhoppningsvis kommer jag inte vara lika nervös på kommande spelningar, eeeller?! Iallafall tyckte jag att chilenarna i bandet var så bra så jag gödde upp dem med lite snask!


NeoPangea-power cupcakes!



   
                                                                     fina burken från sanna!:))

Chocolate-chip cupcakes (ca 12 st)
2 dl strösocker
2 dl rårörsocker
3 dl sojamjölk
1 dl olja
6 dl vetemjöl
¾ tsk bakpulver
¾ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljpulver
2 msk kakao
100 g(skadar inte med lite extra) hackad mörk choklad

Blanda sockersorterna med olja och mjölk. Ha sedan i resten. Fyll formar till lite med än ¾.


Smörkrämen

100 g smält margarin
100 g rumstempererat margarin
5-7 dl florsocker(man får prova lite tills det blir bra konsistens)
1 msk kakao
1 krm vaniljpulver

Blanda allt till en smet. Bestäm hur pass krämig den ska vara med hjälp av mängden florsocker.

Tillsätt karamellfärg om du vill ha färglada cuppisar och gör fint med strössel och sånt!:)


Veganska köttbullar

Jag äääälskar köttbullar, potatis, brunsås och lingonsylt. När gjorde det för första gången för några veckor sen sedan jag slutade äta kött trodde jag fan att jag skulle dö för att det var så jävla gott! Bara så att ni vet liksom.:)

  • 3 dl sojagranulat
  • 1 gullök(mixa den så att bitarna inte gör att bullarna faller isär)
  • 2 tsk No Egg-replacer
  • 2 msk sojamjöl
  • 2 potatisar
  • 2 msk ströbröd
  • 1 buljongtärning
  • ingefära efter smak
  • salt och peppar

Häll hett vatten över sojagranulaten och låt det svälla tillsammans med buljongtärningen. Häll över i ett durkslag när det mjuknat, pressa ut vattnet och låt svalna.
Koka potatisarna och mosa i en bunke. Tillsätt sojafärs, lökpulvret och No-Egg. Blanda ner ströbröd och sojamjöl till en fast konstistens. Krydda och låt sedan färsen stelna i kylen under plastfolie i någon timme. Rulla till små bollar och stek på medelhög värme tills de har fått fin yta.

Jag snodde det mesta av receptet på min favvoblogg veganmage.se och jag typ fyrdubblade det!


Kommentarer
Postat av: Joanna

sv: Det kan jag inte svara på då jag aldrig träffat henne i verkligheten, så om du tycker hon är för smal och vill veta om hon får någon mat eller inte så får du skriva ett mejl till henne osv, för jag vet då inte svaret.

2011-03-07 @ 07:03:43
URL: http://ahylian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0