Tåååårta!

Vi firade brorsans 23årsdag i söndags och då fick han en vegansk tårta som jag hade bakat. Den var ju god och så men jag tycker att det kändes som att något fattades, nästa gång ska jag nog testa att ha mer choklad i smeten och kanske lite kaffe i glasyren.


Chokladtårta med chokladsmörkräm

Tårtan:
100 g smält margarin
100 g mörk choklad
2 dl socker
2 dl sojamjölk
2 dl vetemjöl
1 msk maizenamjöl
1 tsk vanillinsocker
½ tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
2 msk kakao

Smält margarinet. Dra bort från plattan och bryt i chokladen. Rör till en slät smet. Blanda socker och sojamjölk i en bunke. Häll sedan i chokladen. Tillsätt de övriga ingredienserna. Blända väl. Häll upp i en smörjd och bröad form och grädda mitt i ugnen på 175°c i 27-28 minuter.



 Chokladsmörkrämen:
25 g rumstempererat margarin
25 g smält mörk choklad
1 dl florsocker
½ tsk vanillinsocker

Blanda den smälta chokladen med margarinet. Tillsätt sedan florsocker och vanillinsocker. Bred ut det över den avsvalnade chokladkakan. Pudra med florsocker ovanpå om du vill!



Tog receptet från en jävligt grym blogg för oss som gillar att baka veganskt!:)))http://veganbageriet.blogspot.com/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0