JULBAK!:D

I helgen hade jag och Sanna vårat julbak. Detta lockade fram våra dampigaste sidor, det måste berott på allt socker hehe. Tur att jag inte har några ljudfiler på vår skrikiga falsksång, eeeeeller?!

    
                                                       Knäck på nattduksbordet, perfekt 
                                                       diet för dig som satsar på tungvikt!

Knäck (ca 100 st)

4 dl havregrädde
3 dl sirap
2 dl socker
4 msk mjölkfritt margarin
2 dl hackad mandel

Blanda grädde, sirap och socker i en stor kastrull och låt koka kraftigt. När man börjar känna att smeten tjocknar(efter ca 15 min) gör man kulprovet( droppa ner lite smet i ett glas med kallt vatten, om det stelnar direkt och man kan forma det till en kula så har det kokat klart). Låt kastrullen stå kvar på mycket svag värme på plattan, så att det inte stelnar, och blanda i den hackade mandeln och margarinet. Fördela smeten i formarna och låt stelna.

                                                                                                      
 

CP-Sanna a.k.a min blivande flickvän!   
Sanna och jag är lika "snygga" så vi kommer passa
bra ihop när vi blir ett par, pussenuss!
(klicka för förstoring)


Lussekatter ca 100 st

400 g mjölkfritt margarin
6 dl sojamjölk
3 dl socker
3 pkt saffran
2 pkt jäst
1 tsk salt
ca 2,5-3 l vetemjöl
russin

Smält margarinet i en kastrull och blanda i sojamjölken och få temperaturen till fingervarmt.
Smula ner jästen i en stor bakbunke och blanda ut den med lite av degspadet.
Blanda ner saffran, salt, socker och mjöl och häll i resten av degspadet. Arbeta ihop det till en fin, kladdfri deg och låt sedan jäsa under bakduk i ca 1 timme.
Knåda degen och dela upp den i bitar och forma till fina kissar eller snoppar eller något annat kreativt!
Låt bullarna jäsa under bakduk på plåten i ca 20 min innan du penslar och sätter fast russin. Vi provade att pensla med sojamjölk, kokosmjölk och havregrädde. Vi tycker att havregrädde funkar bäst för att få de lite glansiga som de blir när man penslar med ägg.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 10-15 minuter.

  
Jämställdhet!      Rullstolsbunden   Jag, en mycket fyllig
                                                  kvinna enligt Sanna.

 
Sannas gula snopp och failade brända fitta. 



5-minuterskola (ca 40 st)

2 dl sirap
4 msk kakao
2 dl socker
4 msk smör

Häll ner allt i en kastrull och låt koka upp, koka i ungefär 5 minuter under omrörning. Gör ett kultest på smeten innan du häller upp på en smord plåt. Låt smeten stelna och skär upp i bitar. Slå in bitarna i exempelvis smörpapper.


Muuums, seg koooola!!


                                                   






Kommentarer
Postat av: fanny

tjocka( men snygga) ungar :D

2010-12-15 @ 08:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0